tisdag 14 augusti 2012

Virka färgglad grytlapp



Gäststugan behövde nya grytlappar och detta blev resultatet. Och även bidraget till veckans syföreningsmöte :-)

Såhär virkar du den här fina grytlappen:
Virknål: 3
Garn: Tilda:
Virka 30 luftmaskor. Vänd.
Hoppa över en maska *Virka 1 fm och 1 st i samma m, hoppa över en fm*. Upprepa *-* varvet ut. Avsluta med 1 lm. Vänd.
Upprepa detta tills grytlappen har blivit lika hög som bred. KLipp av tråden och fäst

Virka sedan fm runt hela grytlappen (alt kan du virka en fm i varannan m och en lm emellan) i samma färg som spetsen, och 15 lm i ett av hörnen, till upphängning. .

Jag har gjort tre olika spetsar:

Spets rosa grytlapp: Popcornspets.
Virka ett popcorn i var tredje m, och där emellan 3 lm. (Virka 12 fm runt upphängningen). I första popcornet ersätts första st med 3 lm.

Spets syrenlila grytlapp: Pluppspets.
Börja med en sm.Virka sedan 2 lm, och en sm i andra lm från nålen. Virka en fast m. Upprepa detta runt hela grytlappen. (Runt upphängningen blir det 7 pluppar)

Spets gammalrosa grytlapp: Sågtandsspets
Börja med en sm och virka 3 lm, och sedan en sm i första lm från virknålen och en fm i andra lm från virknålen, Virka sedan en fm i nästa och upprepa detta runt hela grytlappen. Virka 15 fm runt upphängningen

10 kommentarer:

  1. Jättefina gryt lappar i mysiga färger!

    SvaraRadera
  2. Härlig färgskala och roligt med mönster :) Jättefina!

    SvaraRadera
  3. Jättefina! Men bränner man sej inte om man tar ut en varm plåt? De verkar så tunna, men väldigt väldigt fina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En varm plåt vågar jag nog inte ta ut med dem, det är de nog för tunna för. Då får det bli ugnsvanten :-)

      Radera
  4. Fina!! Ska jag nog ge mig på en dag!
    // Sandra

    SvaraRadera
  5. Fina! Skulle sj. behöva mig lite nya grytlappar .... Hur mkt garn går det åt till en? Se om jag förstår mig på din virkbeskrivning - har inte riktigt koll på det där med virkspråket =P

    SvaraRadera
  6. Mycket snygga och behagliga nyanser du har valt på grytlapparna. Fint tillsammans! / Annika

    SvaraRadera
  7. Helt underbara!
    Jag följer din blogg regelbundet. Eller försöker iaf. Jag har dig på bloglovin så att jag inte missar ngt du skriver. Har en fråga till dig, med tanke på att jag inte är duktig på att läsa beskrivningar, eller ska jag säga värdelös.. Haha

    Skulle du kunna förklara vad alla dessa förskortningar är? Jag har försökt hitta en bra förklarande sida men jag hittar inte och jag vill ju testa göra dessa underbara grytlappar och andra saker du gjort men jag förstår inte beskrivningarna. :(
    Tack för en helt underbar blogg.
    Mvh Maria

    SvaraRadera
  8. Maria -här har du en bra nybörjarsida ;)
    http://www.virkoteket.se/pdf/Virkskola.pdf

    /Sara

    SvaraRadera
  9. Dom är jättefina o lättvirkade jag har gjort dom dubbla så blir dom lite tjockare :D

    /Ela

    SvaraRadera