torsdag 15 mars 2012

Virka "Estellekoftan" (Gratis virkmönster)

Många har velat sticka en liknande kofta som kronsprinsessans mormor Alice stickade till lilla Estelle. Aftonbladet har lagt ut ett stickmönster, om man är medlem i Plus. För att följa den beskrivningen bör man ha lite stickvana.

Min virkade variant är inte någon exakt kopia av orginalet utan jag har fokuserat på att helhetsintrycket skall vara detsamma. Jag vill dessutom att även om man inte är virkproffs så skall man kunna virka den här koftan. Så allt är virkat i ett stycke, med bara stolpar. Sen har jag tagit fast vid själva formen på tröjan, och de små detaljerna som knapparna och sidenbandet. Och kanske viktigast av allt: Materialet! Jag valde det fantastiskt mjuka garnet Baby Merino. Att fuska sig till med något halvdant material rekomenderar jag inte i just det här projektet om man vill uppnå ett bra slutresultat.

Mönster till koftan Estelle kommer du till om du klickar här.







Om du vill virka Estellekoftan, länka hemskt gärna till mig efteråt och/eller skriv en kommentar med länk till din blogg så jag kan kika. Är nyfiken :-)

Kolla även in mina övriga gratis virkmönster

18 kommentarer:

  1. Så fin den är... Tyvärr har jag ju ingen att virka den åt.. Än.. Får hoppas på att det blir någon liten i släkten snart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de finns barn överallt i hela världen som skulle bli varam om ryggen i en sådan tröja....de finns mång som tar emot och sänder vidare i världen
      Lycka till

      Radera
  2. Men jag DÖÖÖÖÖÖR va söt. Kul. Blev bestulen på mina vagnar idag. Alla mina filtar. Två åkpåsar. Allt. It sucks.

    SvaraRadera
  3. Den var jättesöt, du fick verkligen fram det prinsessliknande i den. mvh

    SvaraRadera
  4. klart jag vill virka den underbara koftan...

    SvaraRadera
  5. Nu har jag "lånat" denna beskrivning och jag ska se om jag inte ska prova att virka denna jättesöta kofta!

    SvaraRadera
  6. Den här beskrivningen gillar jag.Har letat efter just ett sådant mönster.Sticka många 5-timmars koftor till olika insamlingar.Nu är jga sugen på och virka snarlika koftor.Har andra koftmönster som virkas.....men ingen som jag är sugen på just nu.Men den här ska bli av.Stickade Estelle koftan.Du kan kika i hos mej om du har lust.Min blogg för välgörenhets stickningar heter Http://restgarner.blogspot.com.
    Min andra blogg hittar du på soanpysslar.blogspot.com.
    Hos dej ska jag hälsa på fler gånger.
    Trevlig Midsommar.

    SvaraRadera
  7. Tack för mönstert, koftan är ju ljuvlig!
    Sitter som bäst och virkar, men är lite fundersam kring ärmarna. Ska jag virka hela armen, ta av garnet och sen virka vidare? Eller virka varvet fram, virka ärmen, virka vidare och sen nästa ärm? =)
    De förtydligandet hade vart värdefullt för en som mig som inte är så haj på att virka än!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Hejsan!

    Åhh vilken fin kofta! Var bara tvungen att prova på att göra den och blev så nöjd! Tack så jättemycket för bra mönster! Kika gärna på den jag gjort i min blogg :)

    www.systrarnasvensson.blogspot.se/2012/11/babykofta.html

    Mvh Elin

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag som inte har någon blogg och ändå vill virka Estelle-koftan hur får jag mönstret till mej då?Mvh gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer du inte fram till mönstret om du klickar på länken ("här") precis ovanför bilderna?

      Radera
  10. Hej!
    Tack för många fina mönster! Besöker din blogg dagligen och blir lika glad varje gång du lagt upp ett nytt inlägg!
    Men, i mönstret så rekommenderas Svarta fårets Baby Merino. Jag har ett Baby Merino från Drops och 1) Är det samma?, 2) Skulle det från drops fungera lika bra, tror du?

    _____________________________En googlesökning senare___________________________

    Enligt google bilder så verkar garnen vara rätt så lika...
    Tacksam för svar!
    /Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Titta på nystanet hur många meter det är. På svarta fåret är det 100 m på 25 g. Och stickor 3 (jag hade virknål 3). Om det är hyfsat lika går det nog jättebra, det som händer annars är att den kan bli lite mindre/större i storlek :-)

      Radera
    2. Tack så hemskt mycket för mönstret!
      Såhär blev min Estellekofta:
      http://instagram.com/p/X-DpIJSBuK/

      Radera
  11. Hej.
    Nu har jag också virkat denna fina kofta och jag är så oerhört tacksam för att du delat med dig av mönstret. Är osäker om jag skall kommentera här då du numera driver din blogg på Svarta Fåret, men jag hoppas att det går bra iallafall. Ett stort tack och här ser du inlägget om min variant av Estelle koftan:
    http://sniffarskonhet.blogspot.hk/2013/07/en-liten-kofta.html
    //jonna d

    SvaraRadera
  12. Hej!Superfin kofta!Jag skulle vilja virka den i storlek större,hur gör jag?

    SvaraRadera
  13. Hej!Superfin kofta!Jag skulle vilja virka den i storlek större,hur gör jag?

    SvaraRadera