torsdag 14 juni 2012

Virkat till galgar

Den här idén kommer från min mamma som undrade om jag kunde virka något till hennes galgar eftersom vissa plagg glider av. Speciellt tunna tunikor. Och dem vill man ju inte fästa fast i den lilla haken som ofta finns på galgar.

Jag "övade" lite och virkade såna till G:s små barngalgar så länge.




Så här har jag gjort:
Lägg upp 14 lm och slut med en sm till en rund ring. Virka därefter runt runt men endast i de bakre maskbågarna, så att det blir lite räfflat. Virka så i 4 varv. Klipp och fäst tråden.
  
Virknål: 2,75
Garn: Glada färger från Tilda
  
Det finns "antiglid-lim" i flera olika färger som man kan köpa. (sånt som man har under tex antihalksockor) Om inte den randiga strukturen räcker till kan man ju sätta på en klick av det med.

3 kommentarer:

  1. Jättefint blev det! Själv har jag gummisnoddar vidare runt, inte lika snyggt, men det funkar =)

    SvaraRadera
  2. Och det ska ju stå virade inte vidare, haha =)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar virka in hela galgen. Finns släta att beställa på Panduro. Sen ett djurhuvud, en fjäril eller fina blommor i mitten så blir det en kul present :-)

    SvaraRadera