lördag 16 juni 2012

Virkad rosett/fluga



Så här virkar du denna rosett:
Garn: Tilda, 05 oblekt
Virknål: 2,75
Lägg upp 15 lm. Börja att virka i andra m från virknålen och virka 14 fm.
V1-50: Virka 1 lm, och sedan 14 fm
Virka sedan fm runt hela rektangeln.
Klipp av garnet men spara ca 3 dm. Sy ihop rektangeln så att det blir som ett "pannband".

Lägg upp 4 lm och virka 3 fm (med första i andra lm från nålen)
v1-16. Virka 1 lm, sedan 3 fm.
Virka ett varv runt rektangeln med fm. Klipp av garnet men spara ca 3 dm.

Kläm ihop den större rektangeln och se till att sömmen på den hamnar mitt bak. Lägg den lilla biten runtom den större. Det skall vara väldigt tight, så att det  "drar åt" själva rosetten. Sy ihop den lilla biten så att den sitter som en ring runt den stora, Forma så det ser snyggt ut.

Klipp av alla trådar och fäst. Spara en bit garn om du vill sy fast rosetten på något. 

6 kommentarer:

  1. Vad snygg den var, och verkar rätt lättvirkad också. Ska lätt prova :)

    SvaraRadera
  2. Enkel och jättesnygg. Du har så bra bilder i alla dina inlägg som gör att man blir inspirerad.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade din blogg av en slump. Letade efter virkade flugor eller slipsar. Jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar och temat är virkat. Har tittat runt på resten av din blogg och blir så inspirerad av allt du gör! Blir även glad att du stödjer barncancerfonden. Det gör jag och min familj också. När min syster gick bort för ca 1,5 år sedan så hade vi en insamling. Då fick vi in nästan 50 000 till barncancerfonden. :-)
    Kommer fortsätta följa din blogg. Tack för att du delar med dig av dina alster!

    SvaraRadera
  4. Jag har virkat två såna här och kommer nog att göra fler! Det gick ju så fort…
    Om du vill finns de att beskådas på min blogg www.virktantens.blogspot.se

    SvaraRadera
  5. Jag har gjort en :) Den blev bra. Tack :)

    SvaraRadera
  6. Vad gullig!
    jag skulle vilja göra en.
    Jag undrar hur stor/bred den är?

    SvaraRadera