torsdag 21 juni 2012

Virkad kattfilt

En till babyfilt. (Officielt är det en kattfilt eftersom C tycker att G har tillräckligt med virkade filtar nu) Jag tycker att det är fina färger till sommaren. Passar att  ha med ut på havet. Den är virkad med ett "pippi-inspirerat" mönster.
Garn: Tilda
Virknål:4´
Virka 83 lm löst med vitt garn. Vänd och virka 1fm i varje m med start i den 2:a m från nålen.
Börja sedan varje rad med att virka en lm.
Virka 8 varv med vitt garn.
**
Byt till rött garn.
Virka sedan 1fm, 1fm med nedtag i föregående varv och upprepa det varvet ut.
Virka 1fm i varje m varvet ut. Byt tillbaka till vitt garn.
Virka 1fm, 1fm med nedtag i föregående varv och upprepa detta upprepa varvet ut.
Virka 8 varv fm med vitt garn. Byt sedan till blått garn.
Virka sedan 1fm, 1fm med nedtag i föregående varv och upprepa det varvet ut.
Virka 1fm i varje m varvet ut. Byt tillbaka till vitt garn.
Virka 1fm, 1fm med nedtag i föregående varv och upprepa detta upprepa varvet ut.
Virka 8 varv fm med vitt garn.
**
Upprepa **till** tills du har 14 röda och blå ränder (7 av varje)"
Virka därefter två varv med fm.runt hela filten  (Vitt garn)
Avsluta med att virka 5 varv, fram och tillbaks, med fm på båda långsidorna av filten.
Klipp och fäst trådarna.
Tips: Du behöver inte fästa de lösa garnändarna från alla färgbyten med nål, utan när du virkar de två varven med vitt garn i slutet så lägger du de lösa trådändarna mellan arbetet och garnet du virkar med, och virkar in dem. :-)

10 kommentarer:

  1. Så Himla sööööt!!!
    Tack för mönster!
    Kram <3
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg. Såg just repotaget om den i tidningen och undrar var du har köpt dina örhängen du har på bilden. Så fina! Ha en trevlig midsommar, och jag hoppas vädret håller i sig trots allt!! /Sofia

    SvaraRadera
  3. Den var fin, min fru samlar också på filtar, (men jag hatar dem...Grr)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken underbar filt. Väldigt somrig i färgerna också :) Gillart!

      Hoppas att ni har en underbar helg!

      Kramar

      Radera
  4. Superfin filt!! Jag som är nybörjar-virkare tror att jag kan klara den. :)

    sv: Poolen har vi inte bestämt oss alls, tankarna pendlar mellan en för ca 4000 kr superenkel till 116.000 kr (!!) som är en riktig och lyxig pool. Svårt som tusan. :) Mina twins kommer senast 2/7... har varit lite nervös, men nu längtar jag bara! Söt bebis du har som skymtar förbi på bilderna då och då!

    Tack för en mycket inspirerande och fin blogg!!

    SvaraRadera
  5. Å, nej, den där godingen skulle jag inte ha sett... Nu MÅSTE jag virka en sån där underbar Pippi-filt!!! Mitt favvomönster :) Jag har typ 100 andra virkprojekt igång bara, så att...
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Hur mycket vitt garn beräknade du att det gick åt när du virkade denna underbara filt?

    SvaraRadera
  7. Jätte-jättefin! Hur mycket garn går det åt?

    SvaraRadera