tisdag 19 juni 2012

Virkad haklapp och "godisarmband"

Idag är det syföreningsmöte. Och jag är redan sen till fotoutmaningen. Hur löser jag det? :-)

Eftersom temat på fotoutmaningen är randigt, så får det bli något randigt till syföreningsmötet.
Två flugor i en smäll.

"Godisarmbandet" med smälta pärlor är jag varken först eller sist med att göra. Jag har sett det på de fina bloggarna Craft & creativity och Pastill.
Sätt ugnen på 200°C. Ställ upp dina pärlplattepärlor på en plåt med bakplåtspapper. Sätt i dem i ugnen i ca 5 minuter. De smälter då ned och blir platta. Trä dem på en elastisk tråd. Knyt med råbandsknop.


Haklappen/dreggellappen har jag virkat på fri hand, men principen är att jag virkar 25 fm, sedan 2 fm i nästkommande, och ytterligare fm tills jag kommer fram till mittersta maskan på varvet Där virkar jag 3 fm i samma lm. Sedan virkar jag på tills det är 25 lm kvar, då virkar jag 2 fm igen, i maskan innan de 25 m. Så de två ändarna är alltid 25 m, men för varje varv ökar de två "mittdelarna" med 2 m var. Så jag utgår från de 25 m i ändarna, och mitten.

Såhär såg mitt första varv ut:
Jag lade upp 76 lm, började virka i andra lm från virknålen. Virkade 25 fm, ökade i nästa m och virkade ytterligare 11 fm. Sedan virkade jag tre m i nästkommande m, och ytterligare 11 fm. Efter det 2 fm , och sedan de 25 resterande.

Börja med att virka en lm varje gång du byter varv :-)
Jag har sytt dit en tryckknapp.

Virknål: 3
Garn: oblekt, orange och turkost Tildagarn.



10 kommentarer:

  1. Hade ingen aning om att man kunde smälta pärlorna på det viset. Måste provas!

    SvaraRadera
  2. Vad fina! Jag har aldrig sett smälta pärlor förut. Kul att man kan använde dem till fler grejer.

    SvaraRadera
  3. Kul med smälta pärlor, har aldrig hört talas om det! Och var fint du fått ihop färgerna på bilderna!

    SvaraRadera
  4. Det där med pärlorna ska jag prova med förskolegruppen!!
    Tack för tipset!
    Karin-Ida

    SvaraRadera
  5. Det här ska testas! Jag vet några små killar som gärna skulle göra såna där somriga små armband i helgen :-)

    SvaraRadera
  6. Snyggt godisarmband och dregellapp. Otippad färgkombination men somrigt snyggt!
    // Sandra

    SvaraRadera
  7. Vilket bra tips med smälta pärlor. Jag har smält pärlplattor men alrig tänkt på att skapa platta pärlor.

    SvaraRadera
  8. Det var ju ett toppenbra sätt att slå två flugor i en smäll! Både randigt och pyssligt. Fint!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Härligt armband i fina färger. Har sett att man kan göra så innnan men aldrig prövat själv, det kan bli bra pyssel om det skulle regna någon dag i sommar :)
    Karin

    SvaraRadera
  10. Åh, jag gillar färgkombinationen! Kul att så många testat smälta pärlor, det sprider sig verkligen! :-)
    Tack för länken!

    SvaraRadera