måndag 25 juni 2012

Snabbvirkade mini-rosetter

Superenkla snabbvirkade små rosetter.




Virknål: 3
Garn: Tilda

Virka 5 lm och slut med en sm.

*Virka 4 lm, och därefter 5 dst med nedtag i ringens mitt. . Virka 4 lm och sedan en sm i ringens mitt.*

Upprepa *-*

Klipp av garnet men spara 3 dm som du lindar hårt runt rosettens mitt. När du är nöjd så gör du såhär på baksidan: För virknålen genom garnet som är lindat runt rosetten och dra igenom en bit av den lösa garnänden. Drag igenom resterande garn genom ögglan på virknålen och dra åt. Knyt en råbandsknop med den andra lösa önden. Kipp av garnet (Men om du skall sy fast den på något så spar en bit)

Här är en videobeskrivning hur man virkar rosetterna. Den är på engelska men man ser tydligt hur hon virkar!. Så söta!

12 kommentarer:

  1. Gud så söta! Får ha tag på en virknål o ett nystan så att jag kan göra lite till mitt scrapbooking:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan avslöja att en tävling kommer att hållas inom kort och innehållet på vinsten består av bla virknålar, så håll ögonen öppna. Lägg gärna till mig bland dina bloggar så du håller koll när tävlingen dyker upp. Endast de 15 fösta som "anmäler sig" är med och tävlar om vinsten ;-)

      Radera
    2. Jag såg det på fejjan att du ska ha en tävling =) Jag har länkat från min scrap-blogg men länkar även från min privata låsta blogg =) Får försöka hålla koll, vill man ju inte missa!

      Radera
  2. Vilken söt historia. Och lätt och snabb, precis som jag vill ha det :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Åh så söta! Rosetter är ju något av det finaste som finns, och så virkade rosetter till på köpet. Lovely!

    SvaraRadera
  4. Så söta ... jag ska snart lära mig virka, tänkte jag :)

    Jag önskar dig en underbar tisdag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Otroligt söta! Måste testas!

    Och jag gillar verkligen armbandet med ringar nedan. :-)

    SvaraRadera
  6. Jättesöta! Jag älskar att göra sådant småpyssel av små, små garnstumpar som inte ens räcker till en mormorsruta. Funkar som sagt till scrapbooking men även som dekoration på paket, kuddar, väskor eller precis vad som helst.

    SvaraRadera
  7. Oerhört söta ! Gjorde en att pryda en liten present med, och så fick en nalle också en rosett :) Titta så söt han blev http://cattylicious17.blogspot.se/2013/05/liten-rosett.html ! Länkade givetvis hit till mönstret :)

    SvaraRadera
  8. Jättesöta! Har precis använt detta mönster till att göra bordsdekorationer till dotterns kalas : )

    SvaraRadera
  9. Tack för detta! Jättefina! Min kanin-på-snuttefilt fick en liten fluga som matchar filten :))

    SvaraRadera