söndag 24 juni 2012

Armband: Silver och virkat

Jag ville göra ett smycke med den somriga färgen mintgrön från mitt favorit-virkgarn.
Detta är resultatet:




 Jag blev inspirerad av J as in Jewellerys fina virkkollektion.

Detta behövs:

Material:
1 nystan mintgrönt garn
3 ringar, att virka runt.
Bindringar: 2st 10 mm, mellan länken och ringarna. 2 st 5 mm till stenen och karbinlåset.
Silverlänk
1 karbinlås
1 hattpinne
1 akvamarinsten

Verktyg:
Virknål: 2,75
1 avbitartång (för att korta kedjan till rätt längd)
1 näbbtång (för att böja till hattpinnen och justera bindringarna)
1 tjock nål

Runt de tre ringarna virkar du fm. Sy ihop dem med samma garn, och trä tråden ett varv längsmed ringen, under det du har virkat, så att det sitter fast bra utan att dra i garnet som du har virkat med. Sy sedan upp och ned på undersidan ett par ggr.

Knipsa av silverlänken så att du får en del med 3 länkdelar (där kabinlåset ska sitta) och en del med 5 länkdelar (där akvamarinen ska sitta).

Trä på de två större bindringarna på var och en av de yttre virkade ringarna, och trä samtidigt på en silverlänk i varje bindring. Kläm igen bindringarna lite lät med näbbtången.

Trä på karbinlåset längst ut på silverkedjan (med 3 länkdelar) med hjälp av en liten bindring.

Trä hattpinnen genom akvamarinen. Vik den försiktigt runt en nål, för att bilda en ögla. Tag hjälp av näbbtången och vira hattpinnen två varv runt sig själv, under ögglan och nålen. Knipsa av överflödigt material.

Trä på akvamarinhänget på en liten bindring och trä det på den yttersta länken på den andra silverlänken (med 5 länkdelar).


7 kommentarer:

  1. Varför har jag hunnit packa mina smyckesaker....Å inte vet jag i vilken kartong de är i!
    Nåja får mycket fina saker att göra"sen"!

    Tack för en Superfin Blogg.
    Vinna

    SvaraRadera
  2. Oj så fint! Väldigt härligt armband :D

    SvaraRadera
  3. Verkligen superläckert! Och i finaste sommarfärgen dessutom :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  4. Å så fint! Jättefint att blanda med silver :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Vilket fint armband! Detta måste jag absolut prova att göra :)

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket fint armband! Det vill jag göra. :) Tack för beskrivning.

    SvaraRadera
  7. Smart ide och armbanden blir ju superfina! Dessutom har du en fin och inspirerande blogg! / Annika

    SvaraRadera