onsdag 3 oktober 2012

Knutet halsband med pärlor


Idag är det min tur att ta över stafettpinnen från Pysselmani.

Mitt bidrag är ett halsband, knutet med pärlor. När man knyter på detta sätt blir det lite oregelbundet och det ger en fin karaktär till halsbandet.

Du behöver:
Broderigarn i bomull (eller annat slitstarkt garn med ungefär samma tjocklek)
Ca 400 pärlor (6 mm i diameter)
Nål
Sax
Eventuellt någon silverdetalj att fästa i ändarna (ej nödvändigt)


*Klipp av ca 2,5 meter tråd. Trä på två pärlor och för dem till mitten på garnet. Detta blir ena änden på halsbandet. Knyt en dubbelknut.
*Trä på en pärla på varje garnände och placera dem bredvid de första pärlorna. Knyt en dubbelknut.
 ¨* Fortsätt på samma vis, med att trä på pärlor och knyt dubbelknut.
*När du uppnått önskad längd avslutar du med en dubbelknut. Vill du, så sätter du på något kul, i t.ex. silver, i varje ände på halsbandet.
* Jag tycker att det är fint att avsluta med att knyta en knut runt själva halsbandet, så att det bildas som en knöl av pärlor, som på den högra bilden.

Sedan är det bara att vira den runt halsen. Det går även utmärkt att använda den som ett skärp på tex en klänning! Det är även fint att byta ut  ca 25% av pärlorna mot pärlor i en annan färg, alltså så att var fjärde pärla är av en avvikande färg.

Tack så mycket för mig, och i morgon ger jag vidare stafettpinnen till Innerligen av Clara

Hela schemat till Pysselstafetten (som håller på till 9/11!) hittar ni här.

12 kommentarer:

  1. Men, så fint! Och enkelt så att till och med jag vågar prova... Tack för en fin blogg att titta in på!

    SvaraRadera
  2. Så snyggt!! :) Tack för fin neskrivning!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad läckert och effektfullt!

    SvaraRadera
  4. Vilken snygg oregelbunden knyteffekt! Härligt halsband!

    SvaraRadera
  5. Detdär var ju riktigt, riktigt fint - tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  6. Väldigt fint. Detta ska jag nog testa.

    SvaraRadera
  7. Men så fint. tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. så fint, lätt och bra tips att det även fungerar att använda brodergarn till halsband

    SvaraRadera
  9. Riktigt fint! Inte omöjligt att jag testar.

    SvaraRadera
  10. Superfint! Vilken rolig grej med knutarna, det har jag aldrig testat.

    SvaraRadera
  11. Så läckert! Och så enkelt!

    //Henrietta

    SvaraRadera