fredag 31 augusti 2012

Nytt jobb - ny sminkväska! Virkad av plastpåsar från Hemköp..

Inspirationen fick jag av duktiga Geitzan som har stickat en väska av systemtpåsar och även en nescessär, Jag ville prova att virka i detta material och en liten sminkväska blev resultatet . Etersom det är Hemköp vi oftast handlar på så blev det ju givetvis dessa påsar som blev grunden till den lilla väskan.

Gillar kontrasten mellan sminkväskan av återanvända plastpåsar och det lyxiga sminket.

"Läppstiftet" på bilden fick jag av en kollega, det är en penna :-D

Såhär virkar du en sminkväska av plastpåsar:
Virknål: 4
Plastpåsar: 3 plastpåsar

Klipp bort handtagen ock klipp sedan runt runt runt påsen, så du får en lååång plastremsa, ca 1 cm bred. Det är inte så noga att du klipper jämnt, mina blev över 2 cm bred på sina ställen, det syns inte sen ;-)

Virka 30 lm och slut till en cirkel med en sm. Virka runt runt med fm tills du fått lagom höd. Virka då ihop sminkväskans botten genom att virka ihop motstående maskor, som hamnar bredvid varandra när man klämmer ihop den.

När jag virkade blev första varvet inte så snyggt och ganska ojämn, och det åtgärdade jag genom att virka dit ett varv med vitt candy-garn med virknål nr 3, som håller ihop och ger lite stadga.
 
Jag sydde i en dragkedja i vit tyginnerväska som jag sytt av lakansväv, marginellt mindre än plastskalet. Denna sydde jag sedan fast för hand i plastskalet  med vit sytråd.

Det kommer säkert bli fler virkade plastalster framöver. Jag vill se hur Hemköps andra plastkassar med andra färger blir när man virkar av dem :-D

12 kommentarer:

  1. Väldigt snygg! Var det inte svårt att virka i plast? trögt med plast, menar jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första varvet var lite "trögt", när jag virkade i luftmaskorna. Men sedan var det lätt. Plasten blir lite elastisk så det gick jättefort när jag hade klarat av första varvet ;-)

      Radera
  2. Hej. Vilken kul grej. Det kommer jag nog att prova. Mvh Ingrid K.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jättefin och kul att det finns så många olika påsar att välja på. Får skriva upp den här idéen på min att virka lista, Karin

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det blev av Hemköps kassar! Varje gång är det så spännande och se ett mönster komma fram av remsorna. Man blir verkligen överraskad hur snyggt det bli varje gång! Få se vilken påse/kasse som det blir nästa gång ?! / Annika

    SvaraRadera
  5. mycket läcker detta måste jag testa tack för inspirationen,,kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Tjusigt tjusigt, har också sett de stickade men är sugen på att testa att virka... Blev än mer sugen nu!!

    SvaraRadera
  7. Så fin!! Blev så inspirerad att jag var tvungen att göra en jag med. Nu är den färdigvirkad och väntar på en innerväska.

    SvaraRadera
  8. Underbart! Jag bara älskar detta!
    Första varvet var dock inte kul! Virkade ingen sminkväska utan gav mig på en helt vanlig "tub" där sonen kan ha kritor/pennor. Gör ju ingenting om det färgar av sig då det är i plast! Helt underbart! Tack ännu en gång för inspirationen!

    SvaraRadera