onsdag 8 augusti 2012

DIY- virkade glasunderlägg


Lite sent in i leken, men här är min presentation av DIY-do it yourself som ör dagens fototema hos Kristina. Ett gäng virkade glasunderlägg i olika färger som matchar mateusporslinet jag brukar duka med.

Originalmönstret är på engelska men det är förvånansvärt enkelt och snabbvirkat när man väl får till det, då går det av bara farten.

Jag har virkat med virknål 3 och garnet Tilda.

Virka 6 maskor i en ring. Virka 20 stolpar i ringen på varv 2.
Varv 3: 2 stolpar, 2 luftmaskor x 10.
Varv 4: 2 stolpar + 2 luftmaskor + 2 stlopar i varje luftmaskbåge på föregående varv.
Varv 5. 7 stolpar i varje luftmaskbåge, 1 fm i hålen mellan varje stolpgrupp.
Originalmönster finns här:Virkade glasunderlägg

Tillägg 20/8:
Det finns nu en jättefin steg för steg beskrivning på svenska till dessa underlägg. Kolla in: http://saannisdesign.blogg.se/2012/august/bomstercirkel-fr-1893-monster.html


24 kommentarer:

  1. Den gröna, vilket färgnummer har den?

    SvaraRadera
  2. Åh älskar din blogg du är så duktig=) ska testa dessa med=) tack tack

    SvaraRadera
  3. yes nu vet jag vad mamma ska få i julklapp =)

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag har så himla svårt att fästa tråden så att den inte syns och att det blir snyggt.
    Vad har du för tips på hur man kan göra för det? Kanske kan göra nån bildserie hur du brukar göra.
    Skulle vara toppen, as grymma grejor du gör.....

    /Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall försöka få till en bildserie framöver. Jag brukar sy fast den lösa trådände i det jag har virkat med en stor trubbig nål.

      Radera
    2. Jag brukar ta en mini mini virknål och sy med änden i det jag virkat ner till den andra änden och göra en råbandsknop.

      Radera
    3. Ja, råbandsknop använder jag mig också av jättemycket!!!! Den är riktigt bra ;-)

      Radera
  5. Hej! Jättefina det var verkligen en söt blomma, Karin

    SvaraRadera
  6. Jättefina! Har virkat liknande i turkos till mitt vardagsrum. Vilket nr är det på den rosa? Skulle passa perfekt i mitt kök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den rosa är verkligen min favorit :-D Färgnummer: 541 ljus gammalrosa

      Radera
  7. Så söta! Dessa måste jag testa

    SvaraRadera
  8. Åh så söta! Man blir sugen på att virka såna själv :-)

    SvaraRadera
  9. Så fina och jag gillar dina val av färger. Armbanden nedan är också supersnygga!

    SvaraRadera
  10. Oooooo så fina glasunderlägg!! :-)

    SvaraRadera
  11. Vilken fin och inspirerande blogg!
    Älskar mateus och dessa underlägg va jätte fint tillsammans.
    Första gången jag besöker denna blogg och här fanns mycket fint!

    Kram Cina

    SvaraRadera
  12. Nu har jag också gjort dessa. :) De finns på min blogg om du vill se. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset och beskrivningen. Har virkat några och det var jättelätt och snabbt :) Provade även att virka i trikågarn + grövre virknål. Resultatet blev att man kan använda den som underlägg till grytor/kastruller :)

    SvaraRadera
  14. Virkade nyss ett rött underlägg efter ditt mönster. Har försökt virka blommor många gånger men inte lyckats, med ditt enkla mönster gick det riktigt bra :)

    SvaraRadera
  15. Hej älskar din blogg.Fortsätt blogga för oss som inte hinner!!!

    SvaraRadera