tisdag 14 augusti 2012

Chokladpraliner och lakritsarmband.


Nu är första laddningen med chokladpraliner färdig. Det blev två sorter: Mörk choklad fylld med chilichokladmousse och chiliflakes, och en  "ko-pralin" bestående av hälften kaffechoklad och hälften vit choklad. För farliga att ha hemma så C fick ta med dem till jobbet i morse :-D.

Och armbanden. Ja, jag blev sugen på smälta pärlplattepärlor i ugnen igen. Svarta! Ganska otippat, eftersom jag inte brukar bära så mycket svart. Eller virka i svart för den delen. Men armbandet blev helt i min smak. Om ni tycker att det är mer oregelbundet än det förra armbandet beror det på att jag stötte till plåten när jag skulle ställa in den i ugnen och mer än hälften av pärlorna ramlade...men jag o r k a d e inte ställa upp dem på högkant igen utan satte in plåten ändå. I ca 5 minuter och 200 grader. Det gick hur bra som helst. De som låg ned smälte lika fint som de stående! "Problemet" var att några hamnade för nära varandra och småäte ihop. Så de blev lite kantiga. Tack igen Helena för pärlsmältartipset!

5 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé! Och vad snyggt armbandet blev! Måste prova! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har smält pärlor en gång och det var nog det pilligaste pyssel jag gjort. Kände inte alls för att göra det igen, men så var också väldans mycket annat som hände runtomkring samtidigt. Choklad pralinerna ser jättesmaskiga ut. Hur gör man en mousse fyllning med choklad runtom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag kände när de välte att nu får det bära eller brista jag orkar inte ställa alla pärlorna upp IGEN ;-)Jag har fått en presentask med små silikonformar. Så jag smälte choklad och hällde i och "vickade" formen så insidan täcktes av choklad. Så fick det stelna. Sen hällde jag i moussen men inte ända upp. Och så avslutade jag med på smält choklad på toppen så att moussen liksom blev inkapslad. Det medfäöljde en liten bok med bra beskrivningar ;-)

      Radera
  3. Det blev bara snyggt med lite oregelbundna pärlor! / Annika

    SvaraRadera
  4. Kaffe och vit choklad. Vill provsmaka!!
    Snyggt med oregelbundna "pärlor"!
    Carin

    SvaraRadera