torsdag 7 juni 2012

Virkat sommarkit

Den virkade gallerfilten som jag visade i ett tidigare inlägg är ju sval och skön en varm sommardag. Dessutom utmärkt som solskydd. Men så finns det ju faktiskt dagar som är lite svalare. Eller kvällar, när solen har gått ner. Man vill fortfarande vara utomhus men något lite värmande att ha på sig krävs. Vad kan då vara skönare för en liten skrutt än att få på sig en mjuk minikofta, eller att sova under en härlig filt.med en söt värmande mössa på huvudet. Filten är ganska "tungt" virkad och lägger sig till rätta runt en liten bebiskropp av sig själv. Det kommer att bli en riktig favoritfilt har jag en känla av, och jag verkligen älskar färgen!






 Vänstra bilden ovan är så söt. Sittsover! I sin nya tröja som jag tycker passar så bra ihop med strärnkoftan.

Filten är virkad i en teknik som kallas bävervirkning och är 60 cm bred och 70 cm hög.
Den är virkad i ett mjukt härligt garn från Svarta Fåret och med virknål 5,5.
Nävervirkning går till så att man virkar stolpar framifrån och bakifrån om stolpar från föregående varv.

Ersätt första stolpen i varje varv med 3 lm. Så den virkar du alltså inte framför eller bakom någon stolpe från föregående varv!

Virka 92 lm (De tre sista är första stolpen i nästa varv. Så totalt 90 stolpar.)

Varv 1: Vänd och virka 1 st i 4:e lm från nålen, sedan 1 st i varje lm = 90 st

Varv 2: Virka *4 st framifrån om nästa 4 st, 4 st bakifrån om nästa 4 st*, upprepa *-*.

Varv 3: Virka lika som varv 2.

Varv 4: Virka *4 st bakifrån om nästa 4 st, 4 st framifrån om nästa 4 st*, upprepa *-*.

Varv 5: Virka lika som varv 4.
Upprepa varv 2-5 tills arbetet mäter ca 70 cm.

Klipp av tråden och fäst.
Koftan passar en ettåring och är virkad i vitt tidagarn. Stjärnan är virkad i gulgrönt garn och innan jag har fäst den på koftan så har jag, efter tips av Pysselmia, virkat ett varv med fm runtom,  samt fäst fast "lösa" stärnspetsarna lite extra med mitten på stärnan.

Mössan är virkad med vitt tildagarn och sen har jag sytt fast en gulgrön virkad blomma. Jag har virkat ytterligare ett varv med blomblad än vad som står i mönstret, men det är samma princip som man har virkat i föregående varv :-)

18 kommentarer:

  1. Hej!

    Är ny på din blogg men älskar den redan! Jag har virkat mkt och länge men är självlärd så förstår inget av dina termer, förutom "lm" och "stolpe". Jag vill virka filten och undrar helt enkel var jag kan se/läsa hur man virkar "framifrån" och "bakifrån".

    Mvh My.

    SvaraRadera
  2. henriksson@live.se

    :)

    SvaraRadera
  3. Oj vad fint! Blir alldeles varm i mammahjärtat när jag ser detta. Vilken lycka att kunna virka så bra som du!!

    SvaraRadera
  4. Så fint!!! Nu fick jag ett par projekt till på min redan långa lista... ;-)

    SvaraRadera
  5. Tack för mönstren - snygga och enkla.

    SvaraRadera
  6. Vilket otroligt gulligt bebis-kit! Så himla fina saker alltihopa!

    SvaraRadera
  7. Vad fint!!Jag önskar att jag kunde virka...

    SvaraRadera
  8. Vilken söt filt, och vilket fint mönster, den måste jag prova!!
    Har ingen egen bebis, den yngsta (av tre) är 13 år;)
    Men det kommer ju alltid nya bebisar runtomkring en och en vacker dag kanske ett barnbarn!
    Glada hälsningar från Österrike
    Karin-Ida

    SvaraRadera
  9. åhhh filten (o allt) va sååå fint, blir mitt nästa projekt efter mormors-rutor-filten jag jobbar på, tack :D

    SvaraRadera
  10. hej, jag undrar om du har något tipps på vart man kan få tag på garn till bra priser, tycker det kan bli ganska dyrt i butik ibland... MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, bra fråga. Jag har ju fastnat för garnet Tilda från svarta fåret. De tycker jag är prisvärda och ibland kan man hitta butiker på nätet som tillfälligt har prissänkningar tex: http://www.knittingroom.se/butik/default.asp?utm_source=Garntjanst&utm_medium=GTStart&utm_campaign=GTStart

      Sen finns det ju facebookgrupper där man kan köpa/sälja/byta garner tex:
      http://www.facebook.com/#!/groups/202835739772503/

      Slutligen tradera och blocket. Eller secondhandbutiker :-)
      Lycka till!

      Radera
  11. Hej!
    Vilken fin presentation av dina verk.
    Vi kunde inte låta bli utan att länka till din blogg via handverkarna.se!

    Vill du ha inspiration, gör ett besök!
    Hör gärna av dig om du vill visa fler av dina alster.
    info@handverkarna.se

    Vänliga hälsningar
    Handverkarna.se

    SvaraRadera
  12. Hej! Jättefin sida! :) Jag undrar bara om det stämmer att du använt virknål 5,5 till pläden? Det känns som att det blir löst, men du kanske virkar hårt? Det är ju lite olika. På Tildagarnet står det ju stickor 3,5, men något större virknål kan man väl ha..?
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria :-). Till just pläden drog jag till med virknål, 5,5 för jag ville ha den just lite lös. Nävervirkningen i sig är så tjock så jag tyckte det blev för hårt och kompakt med mindre virknål. Oftast brukar jag ha virknål 3 till Tildagarnerna.

      Radera
  13. Hej! Hur många nystan använde du till denna filten?
    Med vänlig hälsning, Malin

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Jag har försökt mig på denna typ av virkning men blir ju helt tokig. Hur avslutar du varje varv då varje stolpe på vardera sida av ändarna inte virkas i bävervirkning? Tänker att det borde finnas ett sätt så man snyggt ser att vardera stolpe på vardera sida inte är med utan mest ramar in stycket. Smygmaska, fast maska, halvstolpe? Har kikat på videor på youtube men på ena videon så virkar han fel och fuskar till det i slutet och i andra videon gör man helt annorlunda. Förvirrad? Bara lite grann. ;)
    //Förvirrad som vanligt. :)

    SvaraRadera