lördag 18 februari 2012

Man tager vad man hafver.

Det här är ingen matblogg. Jag vet. Det är en virkblogg. Jag vet. Men jag måste föreviga gårdagens middagsrätt. Så enkel. Så god.

Tog en fläskfilé och stekte lite hastigt i smör, salt och chiliflakes (Jag älskar chiliflakes). Spadet som blev hällde jag i en kastrull att använda till såsen. Fläskfilén rullade jag in i folie. In med en termometer och in i ugnen på 150 grader-c. (Ställde in termometern så den skulle pipa när de 65 graderna var uppnådda)

Under tiden tog jag ett gäng potatisar och skrubbade dem och delade på mitten. Lade dem i en form med lite olja, salt och chiliflakes.

Efter det gick jag till vardagsrummet och tog ett glas rödvin och umgicks med min familj. Katten med. Han gick direkt från sängen till fotöljen framför brasan på morgonen, och sen vidare till soffan under kvällen. Nej det var inte många knop på honom igår. Andra dagar smäller det i kattluckan så att man tror att man har tio katter som springer omkring. Rena skytteltrafiken. Fast det är ju bara han som kommer in genom den. Han har ett sånt läskigt chip i nacken. Att vi dessutom påpekar för honom att det finns hastighetsbegränsnigar här inne tar han ingen som helst hänsyn till.

När termometern larmade 65 drog vi alla in till köket. Utom katten. Jag såg på öronen att han hörde att vi gick. Men han fortsatte att sova räv. Ut med fläskfilén. In med potatisarna. Lite högre temp dock. Ca 225gc. Delade några championer i fyra delar, och cocktailtomater på hälften. Stekte detta i vitlök o smör. Lät det ligga kvar i stekpannan och gick och dukade. Sen mös vi i vardagsrummet igen. Såg lite på  "på spåret".

När potatisarna nästan var klara, skar jag upp den avsvalnade f-filén i bitar och lade championerna och tomaterna i samma form som den. Rev över whisk(e)ycheddarost. In i ugnen bredvid potäterna. Brassade på spisplattan med filéslörjet (såsen). Hällde även i lite vatten, kalvfond, rödvin och maizena i kastrullen. Alldeles för mycker maizena. Idag ser såsen ut som en bryllépudding. Ingenting händer om man man håller skålen upp och ned. C har provat. Ja förutom att den dallrar lite äckligt. Borde tagit idealmjöl. Pålitligare på något sätt.

Slängde upp några sockerärtor på ett fat med. Sallad ska man ju ha. Sen var det bara att hugga in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar